معرفی مدیران جوان
دبیرکل شورای عالی مدیران جوان ایران:تعیین دامنه دقیق سن دوره جوانی بر اساس نگاه مدیریتی کشور ها تعیین می گردد.
جولای 19, 2017
mohammad masoud karimi
رییس مرکز ملی پژوهش های راهبردی جوانان :توسعه مشارکت اجتماعی جوانان مانع گرایش به بزهکاری است
دسامبر 1, 2018
نمایش همه

 

دکتر محمد مسعود کریمی رییس مرکز ملی پژوهش های راهبردی جوانان و مدیرعامل موسسه تربیتی مدیران جوان ایران در اولین دوره رویداد گردشگری با عنوان عصرانه جوانی سخنان خود را با اشاره به بند اول سند چشم انداز ایران عنوان کرد:در این بند اشاره شده به ایران کشوری است توسعه یاقته با جایگاه اول اقتصادی علمی و فناوری در سطح منطقه با هویت اسلامی و انقلابی الهام بخش در جهان اسلام و با تعامل سازنده و موثر در روابط بین الملل دست یافته به جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقهٔ با تأکید بر جنبش نرم‌افزاری و تولید علم، رشد پرشتاب و مستمر اقتصادی، ارتقاء نسبی سطح درآمد سرانه و رسیدن به اشتغال کامل.
ایشان اضهار کرد :بحثی که امروز در عصرانه جوانی خدمت شما عزیزان هستیم به چند کلید واژه در این بند اشاره میکنیم که صحبت ها در راستای همین موارد خواهد بود.
بخش اول عصرانه به حوزه پژوهش در دو بخش وضعیت پژوهش در کشورهای توسعه یافته و وضعیت پژوهش در ایران و نقش تحقیق و پژوهش در تقویت صنعت گردشگری بخش دوم را نیز به تاثیر فعالیت های تشکل های جوانان در جذب گردشگر و جاذبه های ایران می پردازیم.
ایشان علت اصلی پیشرفت و توسعه در کشورها را مرهون تحقیقات دانست و گفت: ضرورت پژوهش در عرصه های مختلف بسیار بالا می باشد. بسیاری از مشکلاتی که با آن روبه رومیشویم حل آن توسط پژوهش است برای این که بدانیم کدام کشورها توجه بیشتری به این حوزه دارند به این چند نکته باید توجه داشت.
۱ – در آن کشور چند درصد از سهم GNP  تحقیقات میشود که این شاخص سهم تحقیقات را از تولید کشور مشخص میکند
۲ – آن درصد از بودجه دولت که صرف تحقیقات میشود
۳ – تعداد پژوهشگر به ازای هر یک میلیون نفر
۴ – تعداد مقالات منتشر شده

 


دکتر کریمی گفت: با توجه به این شاخص ها در می یابیم که سهم کشورهای توسعه یافته بیشتر از کشورهای در حال توسعه است این نسبت به بیش از ۱۰ برابر می رسد و تقریبا ۹۰ درصد محققان در کشورهای توسعه یافته هستند .
همچنین ایشان عنوان کردند: هرچه نرخ پژوهش های کاربردی بیشتر باشد عوامل توسعه یافتگی نیز بیشتر خواهد بود وشاخص هایی نظیر امید به زندگی و در آمد سرانه را افزایش می دهد.
ژاپن حدود سه درصد تولید ناخالص ملی را صرف تحقیقات میکند و رتبه دوم جهان را به خود اختصاص داده است. بیش از ۶۳۰ مرکز تحقیقاتی خصوصی در این کشور مشغول به فعالیت هستند.
رییس مرکز ملی پژوهش های راهبردی جوانان  عنوان کرد :در کشورهای توسعه یافته تا چهار در صد از تولید ناخالص ملی را صرف تحقیقات می کنند که در ایران و در بهترین حالت یک دهم این چهار درصد را میتوان گفت مصرف می شود و با این وجود بیش از ۹۰ درصد آن در اعتبارات دولتی است و بخش خصوصی در ایران رغبتی در هزینه ندارد اگر میخواهیم طبق سند چشم انداز حرکت کنیم. مهمترین راه آن، حرکت به سمت توسعه پایدار ، متوازن ،همه جانبه و اتکا به منابع داخلی و اقتصاد مقاومتی است و باید توجه ویژه ای به تحقیقات داشت. ایشان همچنین گفتند صنعت گردشگری را میتوان جز صنایع پردرآمد پاک و کم هزینه در دنیا دانست که از هر۱۵ نفر شاغل یک نفر به این صنعت اشتغال دارد. طبق آمار سازمان جهانی جهانگردی ایران رتبه پنجم از نظر جاذبه طبیعی و رتبه دهم از نظر جاذبه تاریخی است .
مدیرعامل موسسه آموزشی مدیران جوان ایران همچنین در مورد اثرات گردشگری مطرح نمود: آثار گردشگری را می توان به دو قسمت تقسیم کرد.
۱ – آثار مستقیم که شامل محل اقامت حمل و نقل سرگرمی و صنایعی از قبیل خدمات اقامتی غذا و نوشیدنی خدمات خرده فروشی خدمات حمل و نقل و…
۲ – آثار غیر مستقیم شامل منابع سرمایه گذاری در صنعت گردشگری و اثر مخارج افراد مرتبط با این صنعت است
ایران درمقایسه با کشورهای خاورمیانه از سه ویژگی رقابت پذیری قیمتی، منایع فرهنگی و تجاری و منابع طبیعی بهتر از دیگر کشورهای خاورمیانه است


این مقام مسئول بیان کرد :با توجه به آمار سرشماری ۳۵ درصد جمعیت کشور ایران را جوانان تشکیل داده اند و باعنایت به ظرفیت جوان کشور و نرخ بالای بیکاری و لزوم افزایش در آمد ارزی و سرمایه گذاری خارجی و همچنین جاذبه های فراوان در نگاه گردشگران هم داخلی و خارجی در دو بخش ملموس و غیر ملموس توجه به این صنعت از سوی جوانان و تشکل های جوانان میتواند زمینه رسیدن به اشتغال کامل، معرفی فرهنگ و تمدن ایران اسلامی ،رسیدن به وضعیت مطلوب سند چشم انداز را فراهم آورد.

manage
manage
موسسه مدیران جوان
ورود مدیران جوان